Zin en onzin; de elektrische auto

Voor diegenen die overwegen een elektrische auto te kopen. 10 vragen die opkomen en die met een simpel ja of nee plus uitleg worden beantwoord. Doe er je voordeel mee!

1. Een elektrische auto op kolenstroom belast het milieu meer dan een zuinige benzineauto.
Nee. Een auto met verbrandingsmotor zet benzine of diesel niet alleen om in beweging, maar ook in lawaai en hitte. Vooral die hitte is zo groot, dat vervolgens een deel van die bewegingsenergie moet worden opgeofferd om de motor te koelen. Vergelijk het met een ouderwetse gloeilamp, waarbij de stroom vooral werd omgezet in hitte en licht slechts het bijproduct was. Als dat eerste argument onvoldoende overtuigt: houd ook rekening met de manier waarop energie wordt opgewekt. Benzine wordt uit de grond gepompt, geraffineerd en getransporteerd. Alleen al die lange weg van bron naar tankstation kan niet op tegen elektriciteit die lokaal wordt opgewekt.

2. Een elektrische auto verplaatst het probleem van milieuvervuiling alleen maar.
Nee. Elektrische auto’s verbruiken daadwerkelijk minder energie. Bovendien: een heel wagenpark vervangen is lastig. Een enkele energiecentrale vervangen of schoner maken (bijvoorbeeld door afvangen co2) is veel eenvoudiger.

3. De batterij van een elektrische auto is na een paar jaar op. Het vervangen is dan zo kostbaar dat een elektrische auto dan waardeloos is.
Dat moet nog blijken. De eerste generatie elektrische auto’s is nu tien jaar oud en de gemiddelde achteruitgang van die batterijen is zeer gering.

4. Elektrische auto’s vervuilen op de lange termijn meer omdat de accu’s schadelijke chemicali├źn bevatten.
Nee. De accu’s van elektrische auto’s hebben drie levens. Het eerste leven is in de elektrische auto. Is de elektrische auto ofwel de accu “op”, dan wordt deze alsnog toegepast als energieopslag voor thuis. Ongebruikte energie van zonnepanelen kan overdag in zo’n accu worden opgeslagen en bijvoorbeeld ’s avonds alsnog worden gebruikt. In een auto kan de hoeveelheid energie die per kilogram wordt opgeslagen onvoldoende zijn, in huis telt het gewicht niet en dus kan zo’n accu een tweede leven krijgen.

5. Fijnstof wordt grotendeels veroorzaakt door remstof en bandenslijtage, daar verandert de elektrische auto niets aan.
Ja. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat elektrische auto’s veel minder remmen. In plaats daarvan remmen ze voornamelijk op de motor, waardoor ze bewegingsenergie omzetten in elektriciteit.

6. De banden van elektrische auto’s slijten harder omdat elektrische auto’s zwaar zijn.
Ja. Dat komt doordat elektrische auto’s (met name Tesla) zeer snel zijn. Wie de verleiding niet kan weerstaan om daar gebruik van te maken, zal de banden sneller opgebruiken. Dit geldt echter voor alle snelle auto’s. Daarbij zijn elektrische auto’s zwaarder dan gemiddeld en ook dat kan voor extra slijtage zorgen.

7. Elektrische auto’s zijn gevaarlijk omdat de brandweer ze niet veilig kan openknippen bij een ongeval.
Ja en nee. Elektrische auto’s hebben een andere opbouw dan auto’s met een verbrandingsmotor en vragen daarom een andere benadering. De brandweer wordt hier actief op getraind. Moderne auto’s hebben labels met daarop QR-codes, zodat een hulpverlener ter plekke razendsnel instructies via Internet kan opvragen.

8. Een elektrische auto is niets waard bij inruil.
Ja, elektrische auto’s ontwikkelen zich zeer snel. Vergelijk het met mobiele telefoons: de techniek van nu is over een paar jaar hopeloos verouderd.

9. Het bereik van een elektrische auto is veel kleiner dan beloofd.
Ja en nee. Net als bij een benzine- of dieselauto geldt dat het verbruik afhankelijk is van de rijstijl. Wie met een traditionele auto meer verbruikt dan de fabriek opgeeft, zal dat met dezelfde rijstijl ook doen met een elektrische auto. Daarbij heeft een elektrische auto een uniek probleem: het koelen of verwarmen van het interieur kost relatief veel energie. De verwarming in een traditionele auto gebruikt restwarmte van de motor en is daarom gratis. Een elektrische auto moet zelf warmte opwekken en dat kost veel energie. Daarbij hebben accu’s (afhankelijk van het type) minder capaciteit bij koud weer en dat kan tot wel 20% minder actieradius opleveren.

10. Dealers willen geen elektrische auto’s verkopen.
Ja. Dealers maken nauwelijks winst op de verkoop van nieuwe auto’s, maar des te meer op onderhoud. Omdat een elektrische auto nauwelijks onderhoud vraagt, verkoopt een dealer liever een benzine- of dieselauto.
Bron: www.autozine.nl