De service na de storm
Afgelopen 5 juni 2023 woedde storm Poly met ongekende kracht over ons land. De schade aan huizen, bossen en parken, straten en wegen was aanzienlijk en iedereen is nog steeds met man en macht bezig die schade te herstellen. Verzekeringsmaatschappijen hebben hun handen vol aan het aantal schademeldingen. Onderstaand bericht van een van onze cliënten geeft aan dat het absoluut goed kan gaan. Blijkt dat iedereen, buurtbewoners, plaatsgenoten en dus ook verzekeringsmaatschappijen in tijden van nood snel kunnen schakelen en elkaar van dienst kunnen zijn.
,,Ik woon in IJmuiden en daar zijn we wel wat gewend zou je zeggen. Code rood wordt hier beschouwd als ‘pittig briesje’. Dat was het niet. Ik woon in de Elzenstraat, de naam zegt het al, die elzen braken als luciferhoutjes doormidden terwijl de takken door de lucht vlogen. Toen de buurman me kwam waarschuwen dat ook de dakpannen en het lood- en zinkwerk van mijn huis waaiden werd ik toch wel een tikkie paniekerig. De buurman trouwens erger want dat loodwerk was terechtgekomen op zijn spiksplinternieuwe BMW leaseauto die hij elke avond teder welterusten wenst. Maar dat is een ander verhaal.
Toen de storm luwde kwamen de mensen uit de straat tevoorschijn om elkaar te helpen. Er werden ladders en kettingzagen aan elkaar uitgeleend en de ergste ravage was redelijk snel verholpen. Zo’n buurt is het.
Op Facebook zag ik dat plaatselijke loodgieters hun diensten aanboden om noodreparaties aan daken te doen. Ik belde weinig hoopvol een van die bedrijven, was eerder nogal in de maling genomen door een weekend loodgieter die ik via google had gevonden toen het dooiwater langs de muren stroomde. Maar echt, dit plaatselijke bedrijf stond binnen no-time voor mijn deur en op mijn dak. Twee man sterk. Maar dat werd niet gerekend want ‘is een vriend die meekomt voor de gezelligheid en de snelheid. Er wachten nog meer mensen.’
Diezelfde dag nog Dubbeld ingeschakeld. Diezelfde dag nog kreeg ik een schadeformulier en de verzekering dat binnen 24 uur een expert zou bellen en dat ik een noodreparatie mocht laten doen. Die 24 uur lukte de expert niet, begrijpelijk. Het werden wel 26 uren. De expert maakte een afspraak voor drie dagen later en was er, vanuit Drenthe nota bene, om 9.00 ’s ochtends.
Het schadebedrag is – minus het eigen risico natuurlijk- op 24 juli door De Noorderlinge, ik zal maar naam en toenaam noemen, uitgekeerd.
Ik ben al niet iemand die van nature mensen niet vertrouwd, altijd het ergste denkt en overal commentaar op heeft. Daar wordt een mens namelijk alleen maar zuur van. Maar in dit geval ben ik echt oprecht tevreden en blij.’’ (Ingeborg Baumann)