Want je wilt overleven

Bedrijfsschadeverzekering

Want je wilt overleven

De bedrijfsschadeverzekering is zo veel meer dan een brandverzekering. En daarmee het product waar het meeste professionele advies bij nodig is.

Ron Dubbeld legt uit waarom: ,,Ik spreek mijn vak nu natuurlijk tegen maar onderzoeken wijzen uit dat ondernemingen grote schades, ondanks de bedrijfsschadeverzekering, niet altijd te boven komen. Niet alleen op materieel vlak, dat is nog het minste, maar de immateriële schade als bijvoorbeeld de continuïteit is het grootste probleem. Vandaar dat ik wat adviezen weggeef, die specifiek op uw bedrijf kunnen worden toegesneden. Je kunt als ondernemer namelijk niet overal verstand van hebben.’’

  • Preventie

,,Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Waarschijnlijk wordt een aantal preventiemaatregelen voorgeschreven door de verzekeraar en dat is niet voor niets. De meeste preventieve maatregelen zullen te maken hebben met het risico op brand of inbraak. Maar ook waterschade en ontploffing kunnen schade veroorzaken. En zoals ik zei: bedrijfsstilstand, ook tijdelijk, kan net de nekkenbreker zijn. Je bent er niet voor je klanten, de loop is er uit en men gaat op zoek naar je concurrent. Want het leven en de behoeftes van je klanten, hoe trouw ook, gaat wel gewoon door. Er is lang niet altijd een direct verband tussen de materiele schade en de bedrijfsschade. Samen kunnen we wel precies bepalen welk risico jouw bedrijf loopt.’’

  • Strategisch

 

,,Preventie is meer dan technische maatregelen. Het gaat ook om het spreiden van risico’s. voor grotere bedrijven zou het bijvoorbeeld goed zijn om te werken en de opslag te hebben op verschillende locaties. In geval van nood kan dan toch geproduceerd blijven worden, de extra kosten die dit met zich meebrengt zijn verzekerd. Wat ook een ideetje is om risicovolle acties, die niet dagelijks voorkomen, uit te besteden. Natuurlijk moet het niet zo zijn dat preventieve maatregelen het rendement in gevaar brengen. Het gaat om de juiste balans.”

 

  • Schadevergoedingstermijn

 

,, De uitkering vangt aan op de dag dat de schade ontstaat. Logisch. Maar hoe lang moet de uitkeringstermijn duren? Hier hebben we weer te maken met maatwerk. Hoe lang duurt het voordat het gebouw weer gebruikt kan worden? Wat is de levertijd van de nieuwe machines of andere benodigde goederen? Hoe lang heb je nodig je klanten weer terug te winnen? Hoe zit het met de vergunningen? Hierbij zijn zo veel factoren die meespelen. Ook hier is zeer persoonlijk advies aan te raden. Dit zijn geen zaken die je online kunt regelen.’’

 

  • Verzekerde som

 

,,Logisch lijkt: vaste lasten plus nettowinst als verzekerde som. Maar zo eenvoudig ligt het weer niet altijd. Je hebt bijvoorbeeld ook te maken met doorgaande variabele kosten, afschrijvingen en noem maar op. Gedeeltelijke schade kan ook fataal zijn. Ik kan daar in adviseren, door mijn ervaring weet ik waar een bedrijf mee te maken kan krijgen. In heel veel verschillende branches.’’

 

  • Toekomst

 

,,Om het allemaal nog ingewikkelder te maken: we hebben te maken met de toekomst en niet met het verleden. Zit er groei in je bedrijf of is het stabiel? Ik ben geen goeroe maar ook hier komen we samen wel uit.’’

 

Conclusie: het verzekeren van bedrijfsschade vraagt heel veel inzicht in het bedrijf. Communicatie is belangrijk. Misschien een plan om alles eens samen na te lopen?

 

onafhankelijk